Jesu lidelse i ord og toner

Publisert: 11/04-2014 av Brita Falch Leutert

Rett før vi går inn i den stille uke inntar musikere og sangere fra fjern og nær Flakstad for å gå igang med innstuderingen av Georg Gebels Johannes pasjon.

Denne flotte tonesettingen av lidelseshistorien skal fremføres i liturgiske rammer i Svolvær kirke Skjærtorsdag og Reine og Flakstad kirke på Langfredag. Liturger på disse pasjonskveldene er Sokneprestene i de respektive menighetene Nils Riedl og Trond Gran. Det sammensatte orkesteret består av strykere, treblåsere, orgel og noe så sjeldent som viola da gamba. Det må være ganske mange år siden sist dette instrumentet var å høre Lofoten. Koret er også sammensatt for anledning og består av drevne sangere som ofrer påskeferien sin til å synge i kor. Som tidligere år får vi høre Alexander Nohr som Jesus og Paul Kirby som evangelist. I år får også den 17 år gamle Anna Mørkved en av solistrollene. Musikalsk leder og dirigent er Jürg Leutert.

Dette er den siste av 4 pasjoner etter de fire evangelistene som har blitt satt opp i Flakstad de siste fire år med god økonomisk støtte fra Norsk kulturråd og bispedømmerådet. Teksten som benyttes er fra Kristian IV dansk/ norske bibel.

Vågan er nettopp hatt en storslått fremføring av «Jesus Christ Superstar» der lidelseshistorien er ikledt Andrew Lloyd -Webers musikalske drakt.

De som finner veien til noen av kirkene Skjærtorsdag eller Langfredag kan få oppleve den velkente historien igjen men denne gangen i  barokk innpakning.