Konsert i Flakstad kirke med Vest-Lofoten Damekor

Publisert: 24/10-2016 av Roald Bjaanes

Vest-Lofoten Damekor arrangerte og gjennomførte en flott konsert i form av samisk aftensang søndag 23. oktober i Flakstad kirke.

Dette var kirkemusikk av høy klasse i samisk tonespråk, komponert og arrangert av Frode Fjellheim.  Aftensangen inneholder klassiske liturgiske partier, kjente salmer i Fjellheim-drakt, samt særegne samiske elementer som joik. Fjellheim joiket f.eks kirkerommet med malende melodiføring, fakter og enkle setninger, tydelig improvisert.

Musikeren Frode Fjellheim kan vanskelig beskrives med få ord her, mangfoldig som han er i bakgrunn og livsløp. Men kort fortalt: Freelance musiker, komponist, arrangør og produsent. Utdannet ved Trøndelag Musikkonservatorium i Trondheim, professor ved Universitet Nord, Nord-Trøndelag. Film- og teatermusikk, TV-prosjekter og CD-produksjoner. Samisk musikk er et hovedområde for Fjellheim, og han er reisende i musikk både innenlands og i resten av verden.

Dirigent Eva Therese Johansen hadde i forkant av konserten gjort en utmerket jobb med innstudering av stoffet sammen med sine dyktige sangere. Siden torsdag har koret jobbet sammen med komponisten for å få det hele på plass; Fjellheim var både solist og akkompagnatør, og han begeistret korsangerne med sin tilnærming til musikken. Konserten ble fremført både i Borge og i Flakstad kirker denne kvelden.

Borge kirkes kantor, Ken-Gøran Mikkelsen, bidro også til å høyne musikkopplevelsen med sine samisk-inspirerte bearbeidelser for orgel, kornett, flygelhorn og perkusjon – alt utført alene av denne dyktige multimusikeren.

Publikum var begeistret - de ville ha mer, og Fjellheim avsluttet med et improvisert nummer sammen med Vest-Lofoten Damekor og perkusjonist Ken-Gøran Mikkelsen.

Vi hører dem gjerne igjen!