BESØK FRA KIRKENS NØDHJELP FØR FASTEAKSJON

Publisert: 20/03-2015 av Trond Gran

På samlingen for konfirmantene i Flakstad og Moskenes i Flakstad kirke onsdag kveld fikk vi besøk fra tre unge damer fra Kirkens Nødhjelp

Også i år skal konfirmantene med gode hjelpere gå ut med bøsser og samle inn penger til Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon tirsdag 24. mars (følg med, følg med!)

Som del av oppkjøringen til dette fikk vi besøk av Sofie, Live og Lusianna fra Kirkenes Nødhjelp som fortalte oss om aksjonen og hvorfor den er viktig.

Kn1

De hadde med seg informasjon i form av film, slides og papirer.

I tillegg var konfirmantene med på en lek der de skulle late som de var en isbjørnfamilie som skulle komme seg fram ved hjelp av små isflak - isen smelter jo som vi vet. "Isflakene" var i form av papirark, og slik ble det seende ut:

Kn2

Kn3

Vi var også med på en quizz der vi skulle vise vår mening gjennom å reise oss eller bli sittende.

Kn4

Kn5

Nå skulle ikke dette bare være for gøy og morro, til det er situasjonen ute i verden for alvorlig.

Årets fasteaksjon har som overskrift: "I kriser er vann kritisk".

Klimaendringene fører til flere og verre katastrofer, og truer menneskers tilgang på rent vann. Alltid er det de fattigste som rammes hardest, enten det er tyfon på Filippinene, tørke i Etiopia eller flom i Pakistan. Derfor driver Kirkens Nødhjelp livreddende arbeid i katastrofesituasjoner og langsiktig arbeid som kan forebygge katastrofene – og gjøre noe med årsakene.

For 200 kr. kan vi sikre en person tilgang på rent vann.

I fjor samlet Fasteaksjonen i Flakstad og Moskenes inn nesten 32.000,-. Måtte vi klare dette og mer i år!

Ta vel i mot bøssebærerne når de kommer på tirsdag, og sørg for å ha kontanter i huset!

Fasteaksjlogo15