http://www.fmkirken.no/images/originale/Utstyr/Kopi av IMG_1659.JPG

Nye drakter til julespill

Publisert: 06/02-2015 av Trond Gran

Under barnehagesamlingene i Flakstad og Reine kirke før jul, fikk vi for første gang se de nye draktene som er laget til Flakstad menighet.

Andre menigheter har fått laget egne drakter til julespill i kirkene, og vi har lenge ønsket oss det vi også. Men det er en ganske stor jobb og skulle lage drakter til Josef og Maria, engler, hyrder og vise menn.

Det krever at vi har folk som både kan og vil. Og slike folk har vi. Bare se her.

Josef og Maria

I Flakstad kirke, hvor disse bildene er i fra, hadde vi ikke bare drakter til Josef og Maria, men også et lyst levende Jesusbarn, noe både voksne og barn syntes var veldig artig!

Hyrder

Tre godt voksne herrer hadde tatt på seg rollen som hyrder, og de så ikke ut til å skremme hverken Maria, Jesusbarnet eller noen av barnehagebarna. Og draktene var hyrder verdige.

Selv en engel fikk vi besøk av.

Engel

Men kanskje mest imponerende var draktene som de hellige tre kongene hadde fått på seg. Og selv om barna kjente igjen ansiktene ganske godt, var det ikke tvil om at utstyret også ble beundret.

Vise menn 1

Det var diakon Jorunn som tok tak og spurte seg rundt om det var noen som kunne tenke seg å lage slike drakter til oss.

Og da var det naturlig å henvende seg til Inger Jusnes.

Vismann 1

Inger forteller at hun fikk med seg Bergljot Rørtveit og Iren Sørvang, men Bergljot er snar til å si at det er Inger som har vært den med sykunnskaper og erfaring nok til å kunne legge i vei på et slikt prosjekt.

Vismann 2

De lurte jo litt på hva de kunne bruke for å få til dette. Men de kom fort opp med ideen om å bruke gamle gardiner og annet de hadde liggende. Noe fikk de fra andre også, blant andre fra Misjonsforeningen. I tillegg trengte de jo både dusker og bånd, og noe å lage belter av. Noen av duskene måtte de til ASVO for å finne, og noe stoff måtte de kjøpe.

Kjellerstua til Bergljot ble til systue.

Først ble hattene til kongene laget, så gikk de i gang med hyrdedraktene. Men problemet var: Hvor store skulle de lages? De ante jo ikke hvem som skulle bruke de, og det kommer jo til å variere med årene. Iren fikk være prøvekanin, og så ble de laget slik at de lett kan justeres opp eller ned etter behov. Og så måtte de være slik at det ikke ble for mye stryking og fiksing før bruk.

Vismann 3

Draktene til hyrdene var ganske enkle å få til. Og engelkostymet ble laget av en gammel konfirmantkappe og gardiner.

Det ble en del arbeid med draktene til vismennene. De hadde gamle gardiner å ta av, men det skulle både bånd og dusker på plass, og fargene måtte stemme.

Som vi ser av bildene har Ingers kreative og kunstneriske blikk gjort at resultatet ble slående flott! Det gikk et gisp gjennom kirka de vismennene kom inn, selv om de små kanskje var mest opptatt av hvem personene var.

Draktene er nå gitt til Flakstad menighet og kan brukes av oss til det vi måtte trenge. De blir lagret i passende esker slik at de er lette å transportere og ligger trygt.

Vi er veldig takknemlige for den flotte gaven, og at vi har fått et slikt nydelig verktøy for å formidle julebudskapet til liten og stor. De skal virkelig brukes!