Misjonsforeningen på Flakstad - fremdeles i live

Publisert: 05/02-2015 av Trond Gran

I september 2012 feiret vi Flakstad Misjonsforenings 150-årsjubileum. Men det var slett ikke bare en feiring av noe som var, men absolutt en feiring av det som er. Og de holder på fremdeles. Her kommer litt fra et møte de hadde tidlig på nyåret 2015.

Kl. 1700 onsdag 7. januar var misjonsforeningen invitert til møte i Kirkestua på Flakstad for sitt første møte i det nye året.

Denne gang var organist Brita og prest Trond invitert med, og det er vel ikke til å legge skjul på at noe av stemningen var preget av at Brita og Jürg skal flytte til Romania for et år. Mange var lei seg og spente på om de kommer tilbake.

Misjonsforeningen jan 2015

Foreningen er nå på ca 15 medlemmer som samles en gang hver måned, bortsett fra i juni. Opplegget fra gang til gang følger mye av det samme mønsteret.

Etter å ha ønsket velkommen og pratet litt, synger de noen sanger og salmer. Denne gangen hadde de vært over i kirka og hentet noen av de nye salmebøkene for å gjøre seg enda bedre kjent med den. Men også der fant de mange av de gamle og kjente salmene de så gjerne synger.

Og med prest og organist på besøk, ble det både andakt og musikk til sangen. Men det er ikke nødvendig, de klarer seg selv, både med sangen og andakten hvis de ikke har besøk.

I hele tatt: Det synges mye på møtene, både kjente salmer gjerne knyttet til kirkeårets tid, og de gode gamle bedehussalmene.

Så er det kaffe og noe godt å spise, mens praten går livlig.

På kjøkkenet

Kaffematen er det noen som har med seg, og det er alltid rikelig og godt. Og noen av de sprekeste sørger for at de som trenger det blir hentet der de bor og bragt hjem etterpå. Alle skal være med, og omsorgen er stor og varm.

Forening 2

Når alle hadde spist seg gode og mette - og vel så det, var det tid for mere sang før det ble åresalg til inntekt for Det norske misjonsselskap NMS som jo misjonsforeningen er tilknyttet. Lederne hadde med seg små pakker med hyggelige og nyttige ting man kunne vinne, og engasjementet rundt bordet var stort etter som noen vant mye og andre lite. Mon tro om presten vinner noe denne gangen?

Forening 3

På møtene leser de også fra NMSs blad Misjonstidende for å holde seg oppdatert på hva som skjer innenfor misjonens verden, og da NMS spesielt.

Og så leser de fra en andaktsbok. For tiden holder de på med boka til tidligere biskop Rose Marie Køhn. Kloke ord fra en godt voksen, klok dame. Hun kunne absolutt ha passet inn i misjonsforeningen på mange måter.

Forening 4

Etter hvert går møtet mot slutten. De synger flere sanger, og avslutter med "Nå solen går ned" som de faktisk finner på nr 814 i den nye salmeboka.

Forening 5

Flakstad er heldig som har denne misjonsforeningen som gjør sitt stille og gode arbeid trofast fra år til år. Her er det mange som får treffe gamle kjente, her er det mye omsorg og nærhet, og her får man være sammen på en kjent og kjær måte. Det er ikke de store og prangende oppleggene, men fint og godt, trygt og vanlig på en måte som gjør at de kan holde på i år etter år. Og hva deres omsorg for hverandre, gaver til misjonen og bønner for smått og stort har betydd for mennesker, er umulig å telle og verdsette. Det er som en del av grunnfjellet som bare er der. I det stille, men trofast som lofotfjellene selv. På det 153. året.