BRITA OG JÜRG FLYTTER

Publisert: 19/01-2015 av Trond Gran

Som mange alt vet, har våre kantorer Brita og Jürg Leutert søkt permisjon for å arbeide i Romania et år

Vi var mange som fikk litt hakeslepp da nyheten kom om at de skulle søke permisjon og flytte fra Ramberg. For all del, vi unner de absolutt å prøve noe nytt og annet etter alle disse årene med intens musikkarbeid her hos oss. Men frykten er jo der for at de vil bli lenge i Romania, eller rett og slett prøve noe annet enn å komme tilbake til oss.

De har i sin jule/nyttårshilsen skrevet følgende om hva de skal i gang med:

"For vår del blir nok 2015 et år utenom det vanlige.

Vi har bodd og virket her i Flakstad i 17 år nå og vi følte at det var på tide å prøve noe nytt. Da vi fikk høre at de i Hermannstadt i Transilvania var på jakt etter et ektepar som oss som kunne fylle to jobber og de gjerne ville ha oss, bestemte vi oss for
å prøve det i et år.

Hermannstadt eller Sibiu, som er det rumenske navnet, er en av sentrene i
Transilvania. Ikke alle vet at flere av de østeuropeiske landene har hatt tysk bosetning siden 1200-tallet. Dette er en rik kultur med både skoler, utdanningsystemer og kirkebygg. Dette folket har hatt mye motgang det siste århundret både i 2. verdenskrig og under Ceaucescu-regimet .

Etter revulosjonen fikk de som ønsket det tysk pass. Noe som resulterte i at flesteparten av tyskrumenerne, eller sakserne som de kalles, forlot hjemlandet. Det er altså restene av denne minoriteten vi skal jobbe i.

Jürg er ansatt som Musikwart hos biskopen. En stilling som innebærer at
han får overoppsynet med all luthersk kirkemusikk i Romania, videreutdannelse av kantorer, ansvaret for et stort arkiv med musikkmanuskripter, dirigere Bachkoret i Hermannstadt mm.

Brita skal være kantor i Stadtpfarrkirche som ligner for oss fra Lofoten mest på en katedral. Der er bispesetet og stillingen kan sammenlignes med en norsk domkantor. Det blir en del korarbeid og mye orgelspilling.

Denne inndelingen av de to stillingene er egentlig mest på papiret og vi har
avtale om at vi deler på begge jobbene slik at begge får spille mest mulig orgel.

Det er ikke uten grunn at vi har lyst til å prøve dette; for orgler finns det mange av både i hovedkatedralen og i andre kirker i Hermannstadt som tilhører samme menigheten.

Vi får tjenestebolig midt i gamlebyen. Hermannstadt var europeisk kulturhovedstad i 2007 og er en utrolig vakker by med sine mange gamle bygninger fra forskjellige tidsepoker."

Det er nesten ikke mlig å overdrive betydningen Brita og Jürg har hatt for musikk og kulturlivet i Flakstad og Moskenes de årene de har vært her. Og når de i tillegg er så flotte folk som stiller opp i nesten alle sammenhenger, for venner og naboer, kjente som ukjente, så er det mange som kommer til å savne de stort - som kulturpersonligheter og som mennesker.

Men vi har jo lov til å håpe at de er tilbake om et år?