Lysmesser i Moskenes og Flakstad kirke

Publisert: 09/12-2014 av Trond Gran

Søndag 7. desember var det den tradisjonelle lysmessa med konfirmantene i Moskenes og Flakstad kirke. (Foto: Foreldre)

Søndag 7. desember var det nok en gang lysmesse med konfirmantene.

Dette er en gammel tradisjon som går langt tilbake i tid, der vi leser de gamle tekstene og synger de gamle salmene.

Tanken er at vi skal lytte til profetiene om han som kom i jula, lytte til det som skjedde i jula, og høre hva det har ført til helt fram til vår tid.

Salmene er med på å fylle ut bildet tekstene tegner.

Man kan jo lure på hvorfor vi skal høre disse gamle tekstene og salmene fremdeles. Men så viser det seg at dette er tekster og salmer som bærer, og som har gjort det i århundrer. De er mao. slitesterke på en helt annen måte enn andre tekster og sanger. De bærer i seg århundrer med tro og erfaring. Og det gir de en ekstra styrke og viktighet, også for oss som lever i dag, konfirmanter som andre.

Vi begynte med konfirmantene i Moskenes. Halvparten av de hadde vært og øvd noen dager før på det som skulle leses, og nå var det alvor.

Venter

Spent forventning

Vi begynte på vanlig måte med prosesjon inn med vårt nye prosesjonskors, og konfirmanter med levende lys.

Prosesjon

Det er alltid litt spennende og skulle stå der framme og lese. Men også denne gang gjorde konfirmantene en god jobb og leste både riktig og godt.

Lese1

Lese2

Og om det kanskje ikke er favorittmusikk og yndlingstekster, så lyttet de og vi, og prøvde å være med på salmene.

Lytte

Til slutt gikk vi ut og opp på galleriet, som vist øverst i reportasjen.

Gåut

SENERE PÅ KVELDEN VAR DET FLAKSTADS TUR

Også her var det spent stemning før vi skulle starte.

Vente

På samme måte som i Moskenes var det prosesjon med korsbærer og konfirmanter med levende lys.

Prosesjon2

Prosesjon3

Også her var det konsentrerte konfirmanter som lyttet og sang med så langt de fikk det til.

Lytte2

Og de gamle tekstene og de gamle salmene klang i den gamle kirka.

Lese1

Lese3

Lese4

Til slutt gikk også disse konfirmantene opp på galleriet under Deilig er jorden.

Deilig er jorden