Ut på tur, aldri sur!

Publisert: 04/07-2014 av Jorunn Tetlie Larsen

Ut på tur med beboere fra Solhøgda bo og rehabsenter (Alle foto: Lill Eivor Kroken)

Onsdag 2. juli bar det ut på tur for en glad gjeng med beboere fra Solhøgda bo- og rehab.senter. Turen kom i stand gjennom et samarbeid mellom Solhøgda og Diakoniutvalget i kirka.

Kl. 9.50 sto minibussen utenfor med Bernt Windstad som sjåfør. Ni spente beboere og to pleiere var snart klare for avgang.

På busstur

Fra første stund gikk praten livlig i bussen. Kjente landskap og hus dukket opp og forsvant, og gamle minner ble tatt fram.

Turen gikk først til Vikten, der Storhavet pustet rolig i solgangsbrisen. Kanskje stopper vi der på neste tur, men nå gikk turen videre langs Vareid, Kilan, Bø, Flakstad og til målet: Gjestegården på Ramberg. «Der gjekk e på skole», kommenterte Alf Johansen da vi passerte den gamle skolestua i Kilan.

Pensjonist 1

Vel framme på Gjestegården ventet et dekket bord med kaffe, vafler og sjokoladekake på oss.

Etter at den verste kaffetørsten og kakesulten var stillet, ble det allsang, ledet av Eli Johnsen på trekkspell.

Trekkspill

Diakonen hadde lovet en overraskelse på turen, og den var av det musikalske slaget: Gjertsen-kvartetten, bestående av mor Agnes, sønnen Kristian Johan og døtrene Charlotte og Karoline, dukket plutselig opp og underholdt med fantastisk sang. Et av mange høydepunkt!

Gjertsens

Men diakonen ble svært overrasket og glad selv, da vi fikk vite at Tordis Berre og Gjestegården spanderte hele kaffeselskapet på oss! Da ble det improvisert blomsteroverrekkelse og takk til Tordis ifra Diakoniutvalget på vegne av alle turdeltakerne.

Gjestegården 1

Litt over halv ett var det på tide å vende nesen hjemover til ventende middag på Solhøgda. Litt slitne, men svært fornøyde beboere ble fraktet trygt hjem av Bernt og bussen. Alle ga uttrykk for at de håpet det ble tur til neste sommer også!